Základy meditace

20140212-114542-dsc-4556-lr-003.jpg

Richard Vrdlovec

Již jako dítě jsem uvažoval nad principem úroku a správným jógovým dechem. Během života jsem získal neobyčejné porozumění pro obě tyto aktivity: investování a jógu. Poněkud neobvyklé? Jen na první... Více o lektorovi »

20140212-114542-dsc-4556-lr-003.jpg

Richard Vrdlovec

Již jako dítě jsem uvažoval nad principem úroku a správným jógovým dechem. Během života jsem získal neobyčejné porozumění pro obě tyto aktivity: investování a jógu. Poněkud neobvyklé? Jen na první... Více o lektorovi »

5b1rnwuvb6m-img-5015.jpg
Lotus, Dlouhá 2, Praha 1, 4. patro, Praha (mapa)

Termín je dostatečně naplněn – kurz proběhne, hurá!

Zbývá 11 míst

Přihlášení účastníci

Nevyhovuje ti termín?

Nech nám svůj e-mail – dáme ti vědět, jakmile lektor vypíše nový termín.

Kurz již navštívilo 104 spokojených účastníků. Prohlédni si zpětnou vazbu ⇣

Poznámka k termínu

Existuje možnost, že během jara 2018 odletím přibližně na měsíc do Asie. Pokud se tak stane, bude začátek přibližně o měsíc posunut, o čemž vás budu dopředu informovat. Vše ostatní, délka kurzu, den a čas setkání však zůstane stejné. Přihlašte se prosím jen v případě, že vám takové posunutí nebude vadit.

Chtěli byste začít s meditací, která přináší tolik potřebné uvolnění, příjemnou koncentraci a úžasné hluboké poznání? Není to nic těžkého, ale taky to nejde samo: je třeba se to postupně naučit. Odměnou vám bude znovuobjevená radost a neobyčejné zážitky.

Technicky vzato, učím v theravádové tradici meditace samatha a satipathana - vipassana, neboli meditace klidu a všímavosti - vhledu, což jsou nejrozšířenější a dle mých zkušeností také nejúčinnější meditace. Lekce bývá rozdělena na čtyři části. Každý týden se posuneme o krůček dál ve schopnosti meditovat:

  • Úvodní instrukce a vedená meditace
  • Teorie a praktické tipy pro překonání překážek
  • Samostatná meditace v tichu
  • Otázky a odpovědi, zopakování hlavních poznatků

Proč přijít na kurz ke mně?

Již více než 15 let praktikuji jógu, začal jsem fyzickým cvičením a postupně přidával další vrstvy které patří pod širší pojem jógy (rádža jógu). Po zkušenostech s různými technikami meditace (v hinduistických stylech) jsem před mnoha lety začal s meditacemi na dech (buddhistickou jógou). Učím je od poloviny roku 2014, poté, co jsem se dostal do stavů pohroužení v tradiční buddhistické meditaci samatha a vipassana a přesvědčil se tak, že technika, kterou používám je správná.

Účastnil jsem se desítek meditačních ústraní, učil se od světově proslulých učitelů různých významných škol a z mnoha knih. Především časově rozsáhlou každodenní praxí jsem získal nezbytné znalosti a zkušenosti, které dokážu propojit s moderní psychologií a filosofií, kterou jsem vystudoval. Protože jsem také člověk praktický (byl jsem mnoho let zaměstnancem v extrémně konkurenčním prostředí, nyní podnikám), snažím se tuto nejstarší (Buddhovu) meditaci učit co nejjednodušším způsobem, bez náboženského obsahu. Sám jsem musel nejprve projít klikatou cestou poznání (kterou bych vám chtěl ušetřit) a setkávat se s nepřehlednou buddhistickou naukou na náboženském základě, abych postupně pronikal do praktických technik meditace. S těmito technikami je ale možné začít rovnou a není třeba být buddhistou či k tomu směřovat. Snažím se vysvětlovat teorii uchopitelnou zdravým rozumem a dávat praktické pokyny k meditaci, podle kterých může každý začít meditovat a tím měnit svůj život k lepšímu. 

Učil jsem již pár desítek kurzů a několik ústraní a setkal jsem se s velmi pozitivními reakcemi, jak např. "Takhle dobře mi to ještě nikdo nevysvětlil." Průměrná známka všech hodnocení od účastníků kurzu je 1,5. Mám z toho samozřejmě ohromnou radost a motivuje mě to k učení a dalšímu zlepšení.

Odkud a kam tě kurz posunul?

(odpovědi od minulých účastníků)

"Z mlhavé obecné představy o meditaci k jasné a konkrétní technice."

"Na kurz jsem šel s tím že už nějakou meditační zkušenost mám, předpokládal jsem že získám nové poznatky a přiměji se meditovat častěji, pravidelněji, což se povedlo."

"O meditaci jsem uvažovala dlouho, díky kurzu jsem konečně začala. Zatím hledám nejvhodnější čas během dne a formu, abych si z meditace udělala pravidelný denní rituál. To se mi ještě úplně nedaří a některé dny vynechávám. Podstatné pro mě ale je, že jsem začala :)"

"Velmi se mi líbila meditace v chůzi kterou rozhodně budu využívat, dobře jsem pochopil rozdíly mezi meditací samatha a vipassana a jejich účely."

"Základní povědomí jsem jeste pred kurzem mel, ale dozvěděl jsem se spoustu užitečných a praktických informaci, které využívám. Ukázal jsi mi, ze meditace muze byt i zabava a dá se dobre pouzit i pro pracující lid :)"

Termíny konání:

Celý kurz trvá osm týdnů. Můžete si koupit první lekci (300 Kč) a pak se rozhodnout, zda chcete pokračovat. 
Lekce se bude konat vždy v neděli, od 7.1.18 do 25.2.17 od 19:00 do 21:00. 

Je důležité přijít na první hodinu, kde bude vysvětlena nezbytná technika. Na druhé ji ještě zopakujeme a pak lekce navazují volněji, takže je možné v případě potřeby i vynechat. Počítejte také s domácím cvičením, cca 15 minutami pro meditaci každý den.

Co si vzít s sebou?

K meditaci nic nepotřebujete. K dispozici jsou podložky, polštáře k sezení či židle (opravdu není třeba sedět na zemi). Můžete si ráno obléknout takové oblečení, aby vás při sezení na zemi neškrtilo, nebo se na místě převléknout; já osobně to neřeším.

Kapacita kurzu bývá zcela naplněna; pouze část účastníků přijde z Naučmese, takže se zde klidně přihlašte jako jedni z prvních, sami nebudete. Pro další informace pište či volejte.

Těší se na vás Richard Vrdlovec

A na závěr jedno video pro inspiraci:
(pokud si dobře pamatuji, tak tento spisovatel vyzdvihuje meditaci jako odpočinek)

Doprovodné fotky

  • 20141004-190259-Lotus.JPG
  • 7888620-6757140-lotus-schodiste.jpg
  • 5229100-8679930-lotus-ven.jpg

Odebírej náš newsletter

Posíláme tipy na nové kurzy, zajímavé a přínosné články a informujeme o dění a vývoji projektu Naučmese.