Jak jezdit úsporně a udržitelně
Marek Tomíšek
V roce 2005 začaly mé první pokusy o úspornou jízdu a o rok později jsme s bratrancem Davidem, který byl v roli navigátora, poprvé stáli na startu soutěže Škoda Více o lektorovi »
Kurz již navštívilo 59 spokojených účastníků. Prohlédni si zpětnou vazbu ⇣
Poznámka k termínu
Součástí individuálního kurzu je kromě dvou hodin teorie shodné s kurzy pro více lidí také hodina praktického kurzu. Pro to doporučuji Vaše auto, aby rady, které Vám dám byly mířené cíleně na auto, se kterým jezdíte.
Zdá se vám, že dáváte hodně peněz za pohonné hmoty? Chtěli byste jezdit úsporněji aniž byste museli zpomalit? Zajímáte se o udržitelnost a udržitelnou mobilitu? Pokud ano, čtěte dále. Ukážu vám nejen jak snížit spotřebu o 20 až 30 %, i jak platit méně za servis auta. Průměrný řidič tak za rok ušetří až 10 tisíc korun. A nejenže nebudete muset zpomalit, ale budete v některých situacích i rychlejší!
Přes 15 let se věnuji úsporné jízdě. Během té doby jsme dosáhli několika výsledků pod 3 litry nafty nebo 4 litry benzínu na každých 100 kilometrů (S vozem Škoda Fabia 1,6 TDI 2,6 l/100 km, Z Prahy na Nordkapp na 2 nádrže nafty nebo 2,7 l/100 km s 10 let starou Octavií), přičemž nejlepšího, tedy vítězného výsledku jsme spolu s bratrancem Davidem dosáhli v soutěži Škoda EconomyRun 2017 se spotřebou 2,2 kg CNG na 100 kilometrů. Takových hodnot při běžných jízdách samozřejmě nedosahuji, ale mám vyzkoušené, že se dá jezdit se spotřebou až o třetinu nižší, než jakou má průměrný řidič. Toto nepíšu proto, abych se chlubil, ale že bych rád tyto zkušenosti předal i Vám, aby i další lidé mohli šetřit výdaje za palivo a zároveň životní prostředí.
Základní cena skupinového kurzu on-line není vyšší než cena za 10 litrů benzínu, takže se průměrnému řidiči (cca 15 tis. km ročně) vrátí přibližně za jeden týden, pokud začne aplikovat rady v něm obsažené. Kurzy pro menší skupinu (s možností individuálnějšího přístupu) pak nestojí více než 15 litrů benzínu.
I když je kurz zaměřený hlavně na úsporu paliva v běžném provozu, dva účastnící kurzu se zúčastnili soutěže Škoda EconomyRun 2018 na 5. a 8. místě. Oba při své premiéře na této soutěži v úsporné jízdě. V roce 2019 na stejné soutěži už jeden účastník vyhrál skupinu D a druhý vyhrál kategorii MEDIA. Hodí se tedy i pro ty z vás, kteří mají ambice se zúčastnit soutěže v úsporné jízdě.
Úsporná jízda nemusí být pomalá
Při extrémně úsporných jízdách samozřejmě jedeme i pomaleji, ale při běžných jízdách jezdím na horní hranici rychlostních limitů, a přesto úsporněji. Základem je totiž předvídavost a z toho vyplývající plynulá jízda, což jsou i zásady bezpečné jízdy. Ukážu Vám i situace, kdy budete rychlejší než "závodníci", kteří nepředvídají, jen jedou rychle. Naučím Vás, jak toho dosáhnout, a věřím, že brzy tyto návyky budete dělat automaticky jako já. Kromě paliva a životního prostředí tak ušetříte i za servis, například za brzdové destičky a pneumatiky.
Základy úsporné a ekologické jízdy
- plynulé rozjezdy
- práce s plynem (některé typy motorů potřebují k efektivitě více šlapat na plyn, jiné zase lehčí nohu)
- správné řazení - držení motoru v ideálních otáčkách daného motoru
- předvídání a včasná reakce, abyste co nejméně používali brzdy
- správná volba trasy
- využití pomocníků v podobě moderních technologií
- a spoustu dalších
Interaktivní forma kurzu
Nejedná se jen o přednášku z mé strany, kurz je založen na interakci s účastníky a vždy přizpůsoben tomu jakým autem a v jakém provozu jezdíte. Vždy postupně probíráme jednotlivé zásady úsporné jízdy a když se aplikace zásady liší u různých typů pohonu, vysvětlím všechny možnosti, které se týkají přítomných účastníků a společně o tom podiskutujeme. Chci mít jistotu nejen v tom, že účastníci budou vědět JAK zásadu aplikovat, ale teké PROČ to tak zrovna u jejich auta je. Právě tak můžeme společně dosáhnout nejlepších výsledků. Těším se na Vás v kurzu.
Víš, že Marek vede také tyto kurzy?
- Jak vybrat úsporné (a ekologické) auto - Individuální
- Jak snížit náklady na vozový park - Individuální
Rozdíl je si o úsporné jízdě přečíst a pak si ji zkusit. Stačily dvě jízdy, aby člověk pochopil, že úsporně nejezdí, a jak na to. Kurz vám předá principy, další zlepšování už je individuální záležitostí. Domů po dálnici z Prahy jsem měl hned o 2 l/100 km nižší spotřebu (čas prakticky stejný) než při cestě do Prahy.
Velmi přínosný kurz. Je zcela jasné, že se investice navrátí záhy a dál se stonásobně vyplatí.
Považuji za velice přínosný.
Kurz se mi líbil. Online mi vyhovoval. V minulosti jsem se chystal na fyzický seminář, ale buď byl daleko anebo když byl v Plzni, tak se mi to nehodilo.
Hezky a detailně zpracovaný. Jsem rád, že nás zapojoval a ptal se nás na různé věci. Tím jsme se mohli nad tématem více zamyslet.
Marek je profík. Chtěl bych umět řídit auto takto úsporně. Já jsem oproti tomu začátečník, což zde vůbec nevadilo. Mohl jsem se na cokoliv zeptat. Dozvěděl jsem se např. spoustu věcí o vyhazování kvaltu, správném použití spojky atd.
Super. Splnil mé očekávání.
Velmi přínosný kurz, dozvěděl jsem spoustu nového, super, doporučuji.
Bylo to o to lepší, že jsme byli pouze tři - probíhalo to formou diskuze a všichni jsme měli naprosto dostačující prostor pro otázky, podněty a zkušenosti.
Kurz proběhl v příjemných prostorách v rozumný čas. Probíhal formou zajívavé diskuze. Kurz byl pěkně připravený a nečekal jsem, že to budou tak zajímavé dvě a půl hodiny. Spoustu věcí zná člověk z praxe, ale Marek umí pěkně podat i tipy a triky z ekozávodů i z praxe běžného života na silnici. Rozhodně doporučuji
Odpovídáš či reaguješ na tento komentář:
Dobrý den,
Zrušit odpovědět na tento komentář Odpovědětdozví se člověk něco víc než je obecně známe nebo třeba zde napsané? https://www.agrotec.cz/deset-zpusobu-jak-snizit-spotrebu-auta
@Tomáš Rygl Dobrý den, tyto tipy (na rozdíl od mnohých jiných různě na internetu) jsou správné, skoro mám pocit, že autor byl na mém kurzu. Ale určitě se v kurzu dozvíte víc, protože jdu více do hloubky. A rozebírám i rozdíly v přístupu k různým druhům pohonu a typům motoru podle toho, jakými auty účastníci kurzu jezdí. Toto jsou obecné rady, které platí takřka na jakékoli auto.
Zrušit odpovědět na tento komentář Odpovědět