Strach a deprese nebo úsměv a pohoda?

Pavel Stloukal

Narodil jsem se 20.2.1947, jsem absolventem Ped.fak.UJEP v Brně a těl. institutu Univerzity Karlovy v Praze. Po skončení aktívním sportovcem. Kariéra hokejisty Více o lektorovi »

Pavel Stloukal

Narodil jsem se 20.2.1947, jsem absolventem Ped.fak.UJEP v Brně a těl. institutu Univerzity Karlovy v Praze. Po skončení aktívním sportovcem. Kariéra hokejisty Více o lektorovi »

Kurz je individuální

Nech nám na sebe email

Dáme ti vědět, když lektor vypíše další nové termíny.

Cílem kurzu je osvojení metodiky postupu při odstraňování nepříjemných emocí jako je panický strach, úzkost nebo i nesebevědomí. Podstatou metody je poznání, že příčinou uvedených nepříznivých emocí jsou negatívní myšlenky vytvářené nesprávným zhodnocením událostí a sebe sama.

Událost jako třeba neúspěch školní zkoušky, opuštění partnerem, onemocnění apod. jsou pouhé okolnosti,které svým navyklým zvykem způsobu myšlení hodnotíte jako definitivní, nezvratné, prokazující vaši neschopnost a nedostatečnost vaší osoby a tedy nemožnosti dosažení trvalého uspokojení a štěstí.

  • První příklad: Jdete kolem zoo zahrady a v tom proti vám vyběhne nějaká šelma. Pocítíte strach a dáte se na útěk .
  • Druhý příklad: Jdete kolem zoo zahrady a vzpomenete si, že jste v minulosti četl v novinách, že jim utekl medvěd, který ohrozil kolemjdoucího člověka a dáte se na útěk aniž by nějaké zvíře bylo na obzoru.

Zhodnocení 1. příkladu: Naprosto správná reakce. V důsledku racionálního vyhodnocení momentální skutečné situace a po pominutí akutního nebezpečí vašim jednáním následuje rychlé pominutí emoce strachu a vyvolání pocitu radosti a potěšení ze zvládnutí nebezpečné události a tedy pozitívní emoce.

Zhodnocení 2. příkladu: Vytvořená myšlenka představou události uprchlého medvěda z minulosti vyvolala panický neboli iracionální strach,s následujícím neoddůvodnitelným jednáním, vyvolávající po poznání a uvědomění si iracionality svého jednání myšlenky o mojí neschopnosti a zbabělosti jejich důsledkem jsou negatívní emoce.

Nebylo by pro duševní pohodu a zdraví tak zlé,kdyby se jednalo jenom o pouhé jednotlivosti a tedy jejich rychlé pomíjivosti jak vyplývá z uvedených příkladů. Bohužel se tomuto"sportu"jednání a chování v důsledku svých představ a spekulatývních myšlenek věnují mnozí lidé prakticky trvale aniž by si uvědomovali jako příčinu své nevyrovnanosti, popudlivosti a třeba i nepřátelství vůči svojí osobě a ostatním lidem.

Tento "nebezpečný sport"nesprávného způsobu myšlení jsme nezdědili ale osvojili vlivem laskavosti či nelaskavosti prostředí do kterého jsme se narodili. Kvalita prostředí do kterého jsme byli narozením "vylosováni" hraje v postupném vzniku a vývoji racionálních schopností člověka rozhodující roli.V žádném případě se nejedná o kvalitu materiální, intelektuální či jinou.

Jedná se o laskavost pramenící z přirozené lásky a harmonie prostředí. Pokud toto dítěti chybí, vytváří si v důsledku pociťovaného strachu svými představami "svůj vlastní svět" kterým utíká před nepříznivou realitou.

Tady jsou základy pro vytváření nesprávného způsobu myšlení jako podmíněného reflexu neboli zvyku, bezděčně v průběhu života upevňovaném, spočívající v nerespektování reality jako základu pro naše jednání. V konfrontaci důsledků takového jednání jehož původcem byla spekulace či pouhá představa s událostmi vyplývajících ze skutečnosti jsou v počátcích nepříznivé emoce ve formě podráždění, frustrace, smutku, které mohou přerůst v těžké deprese.

Jelikož jsem sám v průběhu svého života stav těžkých depresí zažil a díky kanadskému psychoterapeuta Luciena Augera pochopením podstaty svojí logičností jeho raconálně-emoční metodě a její aplikací  postupně měnil zvyk nesprávného způsobu myšlení v myšlení vycházejícího z reality a tedy odstranil příčinu nepříznivých a zdraví a život ohrožujících emocí a depresí.Celá záležitost takhle sdělená se jeví jako příliš složitá a určená pro odborníky.

Naštěstí opak je pravdou. "Každý kdo si umí spočítat množství vrácených peněz z nákupu je schopen pochopit podstatu metody a změnit svůj zvyk a jeho důsledky". To jsou slova Luciena Augera vycházející z poznání, že zdravý rozum člověka nemá s inteligencí a vzděláním nic společného. Jeho slova vlastním procesem usilujícím o změnu mohu jenom potvrdit.

Odebírej náš newsletter

Posíláme tipy na nové kurzy, zajímavé a přínosné články. Informujeme o dění a vývoji projektu Naučmese.