Hravé programování

1c86wbwgnkr-portrait.jpg

Tomáš Bartoněk

Jsem programátor, který rád rozumí tomu, co má počítač za lubem. Co to znamená? Načichl jsem železem, hádal se s překladačem a nemám rád, když je na mě programovací jazyk příliš chytrý. Často radši znovu vynalézám kolo, Více o lektorovi »

1c86wbwgnkr-portrait.jpg

Tomáš Bartoněk

Jsem programátor, který rád rozumí tomu, co má počítač za lubem. Co to znamená? Načichl jsem železem, hádal se s překladačem a nemám rád, když je na mě programovací jazyk příliš chytrý. Často radši znovu vynalézám kolo, Více o lektorovi »

9mspdfxyxr5-differenceengine.jpg
Čajovna Dharmasala, Praha (mapa)

už jen jeden účastník a kurz se uskuteční

Zbývá 6 míst

Nevyhovuje ti termín?

Nech nám svůj e-mail – dáme ti vědět, jakmile lektor vypíše nový termín.

Poznámka k termínu

Kurz je plánovaný na více večerů.

Pro začátek vám nabídnu krátkou analogii. Chtěli jste se někdy stát čarodějem? Zkusme si shrnout, co takový čaroděj vlastně umí:

  • Ovládá jazyk, jemuž rozumí jen jiní čarodějové.
  • Umí vnutit svou vůli neživým věcem.
  • Chyba může mít nedozírné následky.
  • Studium magie je náročné a nikdy neustává.
  • Čím lépe ovládá čaroděj svůj obor, tím je mocnější.

Nejspíše by se dalo pokračovat, ale pro úvod to stačí. Říkáte si jistě: "Ale kurz se  jmenoval hravé programování. Co to má společného s magií?"
Překvapivě mnoho.

  • Programátor ovládá jazyk, kterému rozumí jen jiní programátoři.
  • Využívá triku, kterým jsme kámen donutili přemýšlet a vnucuje mu tak svou vůli.
  • Chyba na špatném místě může mít nedozírné následky - slyšeli jste někdy o Y2K?
  • Studium programování nikdy nekončí - jedná se o neustále se rozvíjející obor.
  • Snad není potřeba rozvádět.

Samozřejmě je to spíše vtip, ale zrnko pravdy se v něm najde. Jsou chvíle, kdy u řešení něčeho obzvláště zákeřného lituji, že na sobě nemám hábit a na hlavě špičatý klobouk. Nicméně k věci. Tímto bych vás rád pozval na kurz programování.

Jak bude kurz strukturovaný?

  • Ač je programování spojováno s počítačem, začneme s jednoduššími nástroji - papírem a tužkou. Některé koncepty je totiž jednodušší vysvětlit, když si je zároveň sami vyzkoušíte. Svým prvním počítačem tak budete vy sami. Nebude to nic složitého a třeba to bude i zábava.
  • Zjistíme, jak funguje paměť počítače a co to pro nás znamená.
  • Podíváme se na základy algoritmizace a zkusíme si nějaký algoritmus vymyslet.
  • Povíme si něco o programování a jeho směrech.
  • Možná i něco naprogramujeme.

Předem upozorňuji, že se jedná o testovací běh kurzu, takže se struktura může ještě hodně měnit.

Koho na kurzu rád uvidím?

  • začátečníky i ty, kteří se zatím s programováním nepotkali
  • zvídavé lidi
  • ty, kteří se rádi učí nové věci

Vzhledem k cílové skupině je slušná šance, že nebudu schopen zaujmout zkušeného programátora.

Co s sebou?

  • tužku
  • papír
  • dobrou náladu
  • časem i notebook(na první večer není nutný)

O kurzu všeobecně:

Pokud se chcete pouze naučit napsat webovou stránku nebo sto padesátou třetí kalkulačku, pak tento kurz není určen pro vás a odkážu vás na téměř libovolný z návodů na internetu. Je jich tam mnoho.

Začít s programováním od psaní aplikací je jako začít se učit hrát na piano tím, že se nazpaměť naučíte Bachovu sonátu v A moll. Bude to na pohled(poslech) efektní, ale bude to mít několikero neblahých dopadů:

  • získáte řadu špatných návyků 
  • učit se obyčejné stupnice vám přijde nezajímavé
  • když vás někdo poprosí o variace na dané téma, budete ztraceni

V programování vám to zároveň zkomplikuje pochopení několika klíčových konceptů. Zkusíme se tedy na programování podívat od základů. S trochou štěstí se nám podaří společně vymyslet způsob, jak to udělat způsobem zajímavým a hravým.
Historie programování je totiž historií zobecňování a postupného budování pyramidy modelů, kde každý model stojí na tom, co vybudovaly ty před ním. Tahle pyramida nám na jednu stranu umožňuje vytvářet díla, o kterých se tvůrcům prvních počítačů ani nesnilo. Stinnou stránkou věci je však postupné zatemňování principů, na kterých to vše stojí. A ač se dnes málokterý programátor musí mořit s ručním psaním jedniček a nul, jsou chvíle, kdy je tato znalost užitečná.

Pokud si chcete základy programování vyzkoušet ve formě řešení rébusů, doporučuji vám zainvestovat cca 120kč do hry Human Resource Machine. A když mi ukážete prvních 15 pater(prvních deset i s bonusy!), tak si cenu aplikace můžete strhnout z prvního poplatku. Návody na internetu nechám na vašem svědomí. (Ne, hru jsem nepsal já, ale rád podpořím tvůrce zajímavého projektu.)

 

 

Odebírej náš newsletter

Posíláme tipy na nové kurzy, zajímavé a přínosné články. Informujeme o dění a vývoji projektu Naučmese.